Proč nakupovat handmade?

22. srpna 2016 v 20:10 | Nerisa |  Handmade a fair trade
Aktuálně je témeř trendem spojovat své nakupování s určitým sociálním povědomím a dávat přednost lokálním nebo handmade produktům před společnostmi porušujícími všechny zásady fairtrade. Přesto je to trend poměrne nový, nebo řekněme, staronový. Než přišla průmyslová revoluce a rozšíření celosvětového obchodu, nehrozilo, že byste kupovali květiny, které včera sklidili v Holandsku, rajčata ze skleníků ve Španělsku nebo elektroniku z Číny (ano, jistě, elektronika tehdy také nebyla). Lidé se zásobovali sami nebo brali od sousedů a lokálních podniků. Co je dneska označeno handmade a zní jako něco lehce etno a divného, bylo kdysi tím jediným, co lidé znali. Dnes už práce lidských rukou kolikrát nemá takovou hodnotu, především proto, že větší hodnotu přikládáme penězům a ty nám továrny šetří. Šetří jimi i na svých zaměstnancích. A ano, handmade tvorba je náročnější a dražší. Proč je tedy takovým trendem? Proč by měla zajímat VÁS?

Od biofarmářů k ručně vyráběným šperkům nebo oblečení. Není náhodou, že se Fler stal tak úspěšným serverem. Zde je pět důvodů, proč je lepší nakoupit (nejen) oblečení a doplňky, které jsou handmade:


1. Originalita

Řetězce se snaží odlišit jeden od druhého, převážně značkou, marketingem, reklamou a přístupem. Velké firmy mohou do marketingu investovat velké částky, ale to neznamená, že se opravdu liší. Zdá se, že obchody mají jakousi hranici, zábrany, přes které nejdou. Rozhlédněte se kolem a najděte něco, co nikde jinde nekoupíte. Když jsou v módě třásně, maxitriřka a etnostyl, najdete je v každém obchodě. Všude, unisono. Řetězcům totiž nezáleží na tom něco tvořit, nejde jim o radost z uměleckého sebevyjádření. Chtějí vytvořit věci, které se prodají - a to je celé, víc je nezajímá. Je mnohem méně rizikové prodávat to, co nosí "všichni" než se pokoušet o nějakou originalitu. Naproti tomu handmade výrobci a řemeslníci většinou mají svou práci jako koníček. Tvoří to, co se jim líbí a co by sami nosili, nikoli jen to, co je všude. Naopak, snaží se odlišit, protože nemohou konkurovat cenou ani rozpočtem na reklamu. Dávají do tvorby svou osobnost a jelikož je osobnost každého jiná, lze najít mnohem větší variabilitu. Upřímně musím říct, že když jdu do obchodu s bižuterií, sotva mě něco zaujme. Myslela jsem, že prostě nejsem typ na šperky. Ale když jsem se dostala k metal/gothic e-shopům a pak třeba k Fleru, najednou nacházím spoustu krásných šperků dle mého vkusu, nikoli vkusu korporací. Když nejdete s proudem, řetězce určené pro proud vás neuspokojí.





2. Přístup k zákazníkovi

Handmade prodejce potřebuje spokojeného zákazníka ještě víc než řetězec. Pokud jsou známí, mohou si trochu kritiky dovolit, ale řemeslník jen těžko. Navíc handmade výrobci mají vztah ke svému zboží. Vymysleli ho a udělali vlastníma rukama. Nejde jim jen o podíl, jde jim také o to, aby se věci líbily, lidé byli spokojení, někteří do toho jdou se svou vlastní vizí o tom, jak svými výrobky prospějí lidem. A to je dnes docela v oblibě. Radši nakoupíme u člověka, kterého známe z komunikace e-mailem, blogu, facebooku nebo zkrátka jen z jeho profilu a víme, co dělá, kde to dělá a proč to dělá. Chceme se ztotožnit s tím, kdo nám prodává a nechceme být jenom chodící peněženka. Chceme se nechat hýčkat. Aktuálně mají úspěch lidé, kteří dávají lidem řešení, nejen výrobek. Informační byznys, kouči, semináře. Nebo třeba obchod s bundami pro maminky, které šátkují. Dnešní živnostníci vychází z problémů, které sami potřebovali vyřešit a pak je pomáhají řešit ostatním. Svou práci dělají rádi a ví, co obnáší. Manažer ve velké firmě se stará jen o to, aby měl zisky a byl povýšen. Zákazník tam někde dole na konci řetězce je mu jedno, hlavně, aby platil.


3. Specifické požadavky

Mnoho výrobců handmade rádo upraví výrobek tak, aby se vám více líbil. Můžete se dohodnout na barvě, materiálu nebo si nechat upravit šaty na míru. Jaký obchod vám dá takovou možnost? Zkuste si napsat do některého oděvního řetězce, resp. do e-shopu, který přeprodává jeho zboží - a říct, že chcete jeden výrobek v jiné barvě. Já vím, že to neuděláte, protože vy víte, kam by vás (možná alespoň slušně) poslali. Nemohou přenastavit celou výrobní linku, aby vám udělali jedno tričko na míru. Handmade výrobce to udělá a rád. Možná to bude dokonce brát jako dobrou zpětnou vazbu a svůj výrobek na vaše doporučení poupraví, aby více vyhovoval i ostatním. To je nesporná výhoda handmade.



4. Kvalitnější materiály

U handmade výrobců se můžete setkat s materiály, které v obchodě nenajdete. Obchody fungují na bázi bavlna-viskóza-polyester a úplety-plátno-džínovina. Ano, občas je tam i nějaký šifon nebo krajka (kolikrát je mi do pláče když vidím, jak ta krajka vypadá; a chuť cokoli koupit mě hned přejde). Ano, běžně se setkáváme se silonovým příšerným cosi, co je vydáváno za šifónovou halenku. Netvrdím, že potřebuji nosit rovnou hedvábí, ale nějak by to vypadat mělo i při ceně za tři stovky. Nízká cena a velký výběr je přitom hlavní výhodou obchodů. Nízká cena dána množstevními slevami při nákupu nekvalitního materiálu a téměř nulovými platy za práci zahraničních dělníků. Čím déle sama šiji, tím méně se mi chce v obchodech nakupovat. Materiály v handmade jsou mnohem pestřejší. Samety, satény, žoržety, žakáry, šifony, vlna či semiš. Setkáte se tam dokonce i s tím hedvábím a to v ceně, kterou by butik zavedeného návrháře předčil o celé tisíce. Ano, návrháři si na materiálu dávají záležet, ale pokud nejsou v kategorii handmade (mohou si dovolit strojovou výrobu), nejspíš už jsou tak dobře zavedení, že by za stejnou cenu neprodali výrobek ani za nic. To už si připlácíte značnou sumu za značku.


5. Fairtrade

Ano, poslední a pochopitelnou výhodou handmade produktů je jejich původ. Zboží je vyráběno doma nevo v dílně, na koleni člověka, který je za to adekvátně ohodnocen - adekvátně dle svého názoru, pokud se snaží konkurovat řetězcům cenou, pak obvykle ne. Narážím ale hlavně na to, že český handmade výrobek obvykle vyrobil Čech v České republice a jeho kolegové, pokud nějaké má, byli také místní. Někdy odebírá materiál ze zahraničí, někdy místní, ale každopádně víte, s kým máte tu čest a jak výrobek vzniká. Handmade výrobci totiž ví, že je to jednou z jejich výhod a často se nestydí poskytnout i nějaký ten obrázek ze své dílničky.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama